22 December 2009

DESARIA JUARA KESELURUHAN!


Bangga? Tok sah harap. Sebenarnya Desaria adalah salah sebuah taman di kawasan Nilai ini yang mencatatkan kes Denggi tertinggi iaitu 13 kes sepanjang tahun 2009 ini.

Kes yang di catatkan di sini tidak terhad kepada yang berpunca dari sini sebaliknya melibatkan kes-kes yang di bawa dari tempat lain ke sini. Ini adalah kerana Desaria mempunyai kadar pergerakan penduduk yang sangat aktif. Maksudnya setiap hari ada kemasukan orang-orang luar kawasan kesini dimana mereka ini adalah pembawa virus denggi. Ada juga kes di mana penduduk Desaria yang keluar kawasan dan dijangkiti virus denggi dan bila balik semula ke desaria, mereka menjadi salah satu punca penyebar virus dengan bantuan nyamuk2 Desaria yang sedia berkhidmat.

Jabatan Kesihatan Negeri, N. Sembilan sebenarnya sedang memperkenal satu program yang di panggil COMBI.

Tujuannya baik iaitu untuk menimbulkan kesedaran masyarakat setempat tentang bagaimana kita dapat mengurangkan risiko dijangkiti virus Denggi ini dengan meluangkan masa selama 10 minit seminggu. Ia lebih merupakan ’preventive action’ untuk mengawal pembiakan nyamuk aedes iaitu pembawa virus denggi.

Sama sama kita tunggukan maklumat lanjut dari Persatuan Penduduk Desaria berkenaan program ini.

”10 minit seminggu. Tiada Aedes tiada Denggi di Desaria”